Ansökan är öppen!

Vad är Osteopati?

Osteopati är en helkroppsstrategi för friskvård; en osteopat bedömer varje patient som en unik individ. Vid diagnostisering överväger osteopaten deras symtom, sjukdomshistoria, stressnivå, kost, arbetsmiljö och livsstil för att hjälpa till att identifiera grundorsaken till problemet, snarare än att enbart fokusera på smärtplatsen.

En osteopat använder manuell terapi i form av lätta och behagliga tekniker för att ge smärtlindring och rehabilitering för hela kroppen. Behandling av en osteopat syftar till att förbättra rörligheten i människors leder och lindra spänningar i musklerna så att de kan läka mer effektivt.

En skonsam behandling

I Sverige behandlar en osteopat människor med en rad olika tillstånd såsom arbetsskador, sportskador, besvär förknippade med graviditet, med mera. Eftersom behandlingen är så skonsam kan den användas av människor i alla åldrar, och till och med på djur.

Oftast förknippas osteopati med behandling av muskuloskeletala problem så som ryggsmärta, nacksmärta och sportrelaterade skador. En osteopat kan dock hjälpa en patient med mycket mer än så.

Med helheten i fokus

Vanliga frågor & svar

Här kan du läsa svaren på några vanligt ställda frågor om osteopatyrket och vår utbildning.

Osteopater är välutbildade experter på det muskuloskelettala systemet som kan upptäcka, behandla och förebygga en rad hälsoproblem. Osteopati används för att underlätta läkning av ett brett spektrum av tillstånd och hälsoproblem. En osteopat kan, bortsett från fysisk behandling, också ge råd om kost, träning och livsstil. Ytterst är målet att förbättra patientens allmänna hälsa och välbefinnande.

Osteopatisk behandling kombinerar en djupgående kunskap om anatomi, fysiologi, hälsa och sjukdom med en rad praktiska tekniker. Behandlingar blir skräddarsydda för varje patients behov, för att förbättra ledrörligheten, lindra muskelspänningar och förbättra blod- och nervtillförseln till vävnader.

De tillstånd som osteopati kan behandla inkluderar:

• Allmän värk och smärta
  • Ledvärk
  • Smärta vid artros
  • Rygg- och nacksmärta
  • Huvudvärk och migrän
  • Fryst axel och tennisarmbåge
  • Cirkulationsproblem
  • Matsmältningsproblem
  • Stressproblem
  • Avslappnings- och sömnproblem
  • Fibromyalgi
  • Neuralgi
  • Kramper
  • Ischias
  • Muskelspänningar och spasmer
  • Reumatisk smärta
  • Mindre idrottsskador

Som osteopat kommer du ha förmånen att hjälpa människor hantera sina hälsoproblem och främja deras fysiska och emotionella välbefinnande. En karriär inom osteopati ger också möjlighet till kontinuerlig personlig och professionell utveckling, vilket gör den idealisk för dem som söker en meningsfull och varierad arbetsdag.

Att utbilda sig till osteopat är början på en enormt intressant resa. Att studera osteopati ska vara roligt och givande och man ska kunna se tillbaka på sin studietid som något härligt, utvecklande och lärorikt. Dessutom kan en karriär inom osteopati innebära ett fritt liv med en ganska bra lön

På en kurs hos oss lär du dig hur du kan förbättra andra människors hälsa och välbefinnande genom olika osteopatiska metoder. Dessutom, skapar vi förutsättningar för att du ska kunna bygga upp fungerande klinik under utbildningen. Detta så att du vid examenstillfället ska ha goda möjligheter att försörja sig som osteopat.

Vare sig du befinner dig i början av yrkeslivet eller överväger en omskolning senare i livet, kan du ansöka och kvalificera dig för en utbildning till osteopat. Oavsett var du befinner dig i livet just nu kan att bli osteopat vara ett spännande och givande val för dig.

Osteopati fokuserar på tron att en individuellt välbefinnande är beroende av hur ben, muskler, ligament och inre strukturer i kroppen interagerar. Det är en behandlingsform som använder praktiska tekniker baserade på osteopatens djupa kunskaper om anatomi. Målet är att förbättra kroppens funktion och därigenom minska smärta. Osteopati medför att man kan behandla en bred patiengrupp. Som osteopat har man också möjlighet att hjälpa många olika människor men olika problem, med många olika verktyg.

Ditt enda och primära ansvar som osteopat är patienten och dess välbefinnande. Det är alltså  endast du tillsammans med din patient som har det gemensamma ansvaret för den bästa behandlingen.

Absolut, du har bra förutsättningar till en god försörjning men också till ett liv som du som osteopat själv bestämmer över. Vi på Osteopatakademin kommer att hjälpa dig att bli den typen av osteopat som har en god försörjning men också en livsstil i balans mellan arbete och fritid. Vi lever som vi lär, helt enkelt. Men tänk på att det är ytterst individuellt – ju mer tid du lägger desto mer vinning finns det.

Utan handledning är det svår att få nya patienter till sin klinik. Med det systemet som vi har både med elevklinik men också att du som elev hos oss tidigt i utbildningen uppmuntras att starta en egen hemmaklinik, detta hoppas vi ska vara en bra grund till en egen heltidsklinik vid slutet av utbildningen.

Kraniell osteopati är en del av osteopatens verktygslåda. Den är en skonsam form av behandling som applicerar ostepatins principer på subtila förändringar av spänningar och vävnadskvalitet i hela kroppens levande anatomi.

Det är en teknik som utvecklades för att arbeta med kranium (därför att namnet kraniell osteopati) men som kan appliceras på hela kroppen.

Visceral osteopati har en särskild inriktning på förståelsen för inre organ (viscera), blodkärl och nerver i kroppen. Genom att lindra obalanser och begränsningar i sambandet mellan organ och strukturer i kroppen bidrar visceral osteopati till att lindra ett brett spektrum av hälsoproblem. Visceral osteopati kan vara fördelaktigt vid magproblem, huvudvärk, inkontinens, rygg- och nacksmärta, smärta i axlar och höfter, belastningsskador, fysiska trauman och mycket mer.

Nej, vi kommer lära ut manipulationer men på ett säkert och behagligt sätt, utan pålagda ljudeffekter.

Förutom att Tjörn är en väldigt vacker och inspirerande plats så finns det goda förbindelser till Göteborg som gör det enkelt resa till och från.

Att det är dessutom är ett sommarparadis som möjliggör billiga boenden för våra studenter är en bonus.

Nej, det är det inte. Det är viktigt att förstå att osteopati utövas på en människa, har man svårt för människor eller inte är intresserad av människor blir det svårt att utöva osteopatyrket. Att trivas med och vara nyfiken på människor är en viktig del av yrket.

Har du fler frågor? Kontakta oss här!

Gör din
ansökan idag!